Ma már egyáltalán nem számít kivételesnek, ha valaki távmunkában, otthonról dolgozik. A saját vállalkozásukat irányítók számára pedig ismerős lehet, amikor hétvégén, vagy akár a nyári szabadság alatt, a Balaton partján vagy a tengerparton kell válaszolni a sürgős e-mailekre, illetve fontos telefonokat intézni. (Sőt, ez a munkavállalók egy részének is ismerős lehet.)
Innen pedig már tényleg csak egy ugrás, hogyha a munka bárhonnan végezhető, miért ne válasszuk helyszínül a világ egy olyan pontját, ahová egyébként is szívesen elutaznánk.
1. Virtuális asszisztens
Ha láttál már olyan sorozatot, ami az egykori főurak életét mutatja be, akár komolyan (pl. Dowton Abbey), akár komédiaként (Csengetett, Mylord?), akkor feltűnhetett, hogy az uralkodó osztály számára szinte mindent a személyzet végzett el. A sütés főzéstől és a tálalástól a fürdővíz elkészítésén át egészen a ruhák becsomagolásáig a bőröndbe, utazás előtt.
Most ugorjunk egyet gondolatban, és képzeljünk el egy tipikus irodát, ahol talán te is dolgoztál már, vagy éppen most dolgozol. Itt is rengeteg olyan apró-cseprő tevékenység van, az e-mailek megválaszolásától a telefonhívások elintézéséig, ami az érdemi munkától rabolja az időt. Emiatt van szüksége egy vezetőnek titkárnőre vagy asszisztensre, hogy valaki levegye a válláról az ilyen feladatokat, és ő a munkára tudjon koncentrálni.
Manapság azonban már egyre több helyen alkalmaznak virtuális asszisztenseket, akiknek fizikailag sosem kell jelen lenniük, hiszen az online dokumentumokat, táblázatokat, a különféle naptár- és feladatütemező szoftvereket bárhonnan elérhetik az interneten keresztül. Ebből következik, hogy ehhez a munkához nagy előny az offline irodai tapasztalat, pláne hasonló munkakörben. A szövegszerkesztők, prezi-szoftverek, táblázatkezelők, levelező programok mélyreható ismerete pedig elengedhetetlen.
2. Online újságíró
Ha valaki egy portálra gyárt cikkeket, akkor adódik a kérdés, hogy miért kéne ehhez bejárnia a munkahelyére. Természetesen a dolog nem feltétlenül ennyire egyszerű, mert ha valaki például egy magyar portálnál belpolitikával vagy kulturával foglalkozik, elég valószínű, hogy mondjuk Baliról nehezen fog tudni magyar politikusokkal találkozni, vagy koncertekre járni. Ha azonban olyan témá(k)ban ír, amely(ek)hez egyébként is a gép előtt ülve szerzi be az információkat, akkor tényleg semmi akadálya, hogy otthonról - vagy bárhonnan - végezze a munkáját.
Ha pedig valaki eljut idáig, tovább is fejlesztheti mindezt, és olyan cikkeket is írhat, amelyek az adott hellyel, országgal, várossal, kultúrával kapcsolatosak, ahol éppen van. Sőt, váltani is lehet, és szabadúszóként akár több helyre is írni. Egyébként talán ez az a foglalkozás, ahonnan a legsimább és -reálisabb lehet az átmenet az utazó bloggerkedés/vloggerkedés irányába.
3. Webshop-üzemeltetés
Természetesen egy ilyen vállalkozás sem indítható be egyik pillanatról a másikra. De ha már túl vagy a webáruház-készítésen, és van egy jól működő webshopod, akkor bizonyos feltételek megléte esetén simán irányíthatod az online értékesítést a világ egy tetszőleges pontjáról. Ehhez először is olyan jellegű termékekkel kell e-kereskedni, amelyek forgalmazásához nem szükséges fizikailag is jelen lenni. Másrészt pedig a kereskedelemmel összefüggő folyamatok teljes, de mindenképpen nagyfokú automatizálása szükséges. Utóbbira megoldás lehet a dropshipping vagy a fulfillment.
4. Online nyelvtanár
Ma már egyáltalán nem ritka, hogy valaki a Skype-on tart nyelvórákat - ha felkapott nyelvtanár az illető, egészen szép óradíjakért. Amennyiben tehát van elég tanítványod, akkor az online nyelvórákat miért ne tarthatnád meg mondjuk a Bahamákon, a tengerparton? Ezt a receptet persze nem csak a nyelvtanításra lehet alkalmazni, hanem minden olyan oktatói tevékenységre, ami Skype-on végezhető.
5. Egyéb kreatív írás
Ha Magyarországon a szépírásból meg lehetne élni, akkor egy regényírónak keresve sem találhatnánk jobb munkavégzési formát annál, hogy felcsap digitális nomádnak. De ha magas szinten bírsz egy idegen nyelvet - legjobb az angol -, és van írói vénád, akkor simán lehet, hogy megélsz a regény- vagy novellaírásból digitális nomádként. Persze ezen kívül még egy sor terület van: weblapszövegírás, SEO-szövegírás, webáruházak termékoldalainak feltöltése szöveggel, amelyek utazgatva is végezhetőek. Nyilván ezek a tevékenységek is csak abban az esetben jöhetnek szóba, ha ehhez elegendő bevételt generálnak a nomád életmódhoz.
6. Social media szakértő
Aki nincs fent a Facebookon, az nem is létezik - tartja a mondás (ami nem lehet túlságosan régi). Ez a magánszemélyek esetében nem kőbe vésett igazság, de a vállalkozásokra annál inkább vonatkozik. Márpedig egy céges Facebook-oldal üzemeltetéséhez is szükséges némi szakértelem - a fiatal generáció tagjai ezt szinte az anyatejjel szívják magukba, nem így az idősebbek. Nekik bizony érdemes egy profi szakembert megbízni ezzel, de a multiknál is előfordul, hogy nem házon belül, hanem ügynökséggel, esetleg egy freelancer segítségével oldják meg ezt a feladatot. A lényeg az, hogy ha egy jól képzett, rutinos social media expert vagy, eléggé nagy ügyfélkörrel, akik nem feltétlen igénylik a személyes kapcsolattartást, akkor majdhogynem érthetetlen, miért nem a thai tengerparton dolgozol egy bungalóból. Ha pedig a Facebookon kívül más hasonló területhez (például Google Ads) is értesz, az még nagyobb királyság.
7. SEO-szakértő
Az előbbi mondás alapján: Aki nincs fent a Google-ön, az nem is létezik - ez még inkább igaz a cégekre. A Search Engine Optimization, vagyis a keresőoptimalizálás egy feljövőben lévő ágazat, ami máris sokkal inkább jelen van a mindennapjainkban, mint azt az átlagfelhasználó sejtené. Röviden arról van szó, hogy például egy cukrász megbízza az ügynökséget vagy a SEO-szakembert azzal, hogy mondjuk a “Szeged csokifagyi” keresőkifejezésre a cukrászdájának weboldala a Google első 5 találatban szerepeljen. A szakemberek pedig a megfelelő kódok, linkek és szöveges tartalmak alkalmazásával teljesítik ezt a kérést. A SEO is egy olyan terület, ahol minden a gép előtt, illetve a neten zajlik. Így, ha van elég bevételed belőle, érdemes a nyakadba venni a világot.
8. Webdizájner, webfejlesztő
Maradva az online vonalon, a weboldal is alapvető tartozékává vált mára egy valamirevaló vállalkozásnak. Ki menne el például egy olyan étterembe, aminek az étlapját, nyitvatartását nem tudja megnézni, mert nincs honlapja? Egy weboldal megtervezése, létrehozása pedig jelentős szakértelmet igényel, amit a piac meg is fizet. És persze a történet itt nem ér véget, egy honlapot folyamatosan karban kell tartani, esetleg fejleszteni kell. Mivel pedig ezen a területen is minden egyes munkafolyamat a gép előtt, illetve a neten zajlik, itt is megoldható a globális távmunka.
6. Social media szakértő
Aki nincs fent a Facebookon, az nem is létezik - tartja a mondás (ami nem lehet túlságosan régi). Ez a magánszemélyek esetében nem kőbe vésett igazság, de a vállalkozásokra annál inkább vonatkozik. Márpedig egy céges Facebook-oldal üzemeltetéséhez is szükséges némi szakértelem - a fiatal generáció tagjai ezt szinte az anyatejjel szívják magukba, nem így az idősebbek. Nekik bizony érdemes egy profi szakembert megbízni ezzel, de a multiknál is előfordul, hogy nem házon belül, hanem ügynökséggel, esetleg egy freelancer segítségével oldják meg ezt a feladatot. A lényeg az, hogy ha egy jól képzett, rutinos social media expert vagy, eléggé nagy ügyfélkörrel, akik nem feltétlen igénylik a személyes kapcsolattartást, akkor majdhogynem érthetetlen, miért nem a thai tengerparton dolgozol egy bungalóból. Ha pedig a Facebookon kívül más hasonló területhez (például Google Ads) is értesz, az még nagyobb királyság.
7. SEO-szakértő
Az előbbi mondás alapján: Aki nincs fent a Google-ön, az nem is létezik - ez még inkább igaz a cégekre. A Search Engine Optimization, vagyis a keresőoptimalizálás egy feljövőben lévő ágazat, ami máris sokkal inkább jelen van a mindennapjainkban, mint azt az átlagfelhasználó sejtené. Röviden arról van szó, hogy például egy cukrász megbízza az ügynökséget vagy a SEO-szakembert azzal, hogy mondjuk a “Szeged csokifagyi” keresőkifejezésre a cukrászdájának weboldala a Google első 5 találatban szerepeljen. A szakemberek pedig a megfelelő kódok, linkek és szöveges tartalmak alkalmazásával teljesítik ezt a kérést. A SEO is egy olyan terület, ahol minden a gép előtt, illetve a neten zajlik. Így, ha van elég bevételed belőle, érdemes a nyakadba venni a világot.
8. Webdizájner, webfejlesztő
Maradva az online vonalon, a weboldal is alapvető tartozékává vált mára egy valamirevaló vállalkozásnak. Ki menne el például egy olyan étterembe, aminek az étlapját, nyitvatartását nem tudja megnézni, mert nincs honlapja? Egy weboldal megtervezése, létrehozása pedig jelentős szakértelmet igényel, amit a piac meg is fizet. És persze a történet itt nem ér véget, egy honlapot folyamatosan karban kell tartani, esetleg fejleszteni kell. Mivel pedig ezen a területen is minden egyes munkafolyamat a gép előtt, illetve a neten zajlik, itt is megoldható a globális távmunka.