Jump to content

Befejeződött a Budavári Madonna-szobor restaurálása

2017. 12. 30. 13:21

Befejeződött annak a Budavári Madonna-szobornak a restaurálása, amelyet vélhetőleg a 15. század elején készített egy eddig ismeretlen mester.

A csaknem életnagyságú Madonna-szobor festésében megújulva, de eredeti kompozíciójában látható, ami nagyon különleges egy ilyen korú szobor esetében - hangsúlyozta Prokop Mária művészettörténész, Mátyás-templom királyi oratóriumában tartott pénteki bemutatón.

A szobor az önállósult Mária-ábrázolások egyik jellegzetes példája: a lábát félholdon tartó Szűz Mária képe, aki lábával eltapossa a bűnt. Mária bal kezében a kis Jézust, jobbjában pedig jogart tart, fején szőlőlevélből font koronát, alatta kendőt visel. A karon ülő gyermek Máriához simul, jobb kezével kendőjét fogja, baljában a lélek szimbólumaként galambot tart. Mária S hajlatú alakját földig érő palást fedi. 

Galambos Éva, a szobor egyik restaurátora elmondta, hogy a szobor restaurálása 2013-ban indult. Mivel nagyon rossz állapotban volt, az elsődleges feladat a festékrétegek leválásának megállítása és a felszíni szennyeződések eltávolítása volt. Az alapos vizsgálatok során kiderült, hogy egy nagyon értékes szoborról van szó, amely rendkívül sok, jól elkülöníthető rétegből állt, így a korábbiakban három hónapra tervezett restaurálás jóval hosszabbra nyúlt - idézte fel a restaurátor. 

"Eddig nem volt még a kezemben műtárgy, amelyen ennyire sok történeti korszak ilyen szépen kimutatható lett volna" - mondta. Hozzáfűzte: nem csak az eredeti, de az átfestett rétegek is nagyon szépek voltak, a különböző korokban végzett átdolgozások is magas minőségben készültek el, ami a szobor kiemelt szerepére utal.

 

A gyermek Jézus a Madonnával egyetlen hársfa tömbből faragott alkotás, amelyhez a jogart, a korona szárait, Mária jobb kezét és a gyermek bal karját külön, a restaurálás során már bükkfából készült csapokkal illesztették hozzá. A megvalósítás magas fokú szobrászmesteri tudásról árulkodik, így feltételezhető, hogy egy jelentősebb mester műhelyében készülhetett, stílusjegyei alapján a 15. század elején, északi, esetleg német mester műhelyében. A szobor feltehetőleg oltár részét képezte, erre utal az a faragási megoldás, hogy Mária alakjának hátsó részét kimélyítették. A műtárgy hátulról nem volt látható, mivel ez a része az oltárszekrény hátlapjához illeszkedett.

A restaurálás során el kellett távolítani a gyermek karját, mert illesztése hibás volt, és Mária jobb keze sem az eredeti, azt valószínűleg az első barokk átalakításkor pótolták. Faragása plasztikailag is eltér a másik kéz formájától, az ujjak vékonyabbak, és nincsenek benne szögletes formák. A Budavári Madonna-szobor pontos keletkezési körülményeinek meghatározását a további történeti és művészettörténeti kutatások együttműködése ígéri. 

A Madonnát Lékai László püspök, apostoli kormányzó engedélyével a Szent Ferenc Sebei templomtól vásárolta meg a Budavári Nagyboldogasszony-templom 1975-ben. Budapest I. kerületének örökségvédelmi hivatala 2013-ban engedélyezte a szobor restaurálási munkálatait, amelyet Galambos Éva és Samu Erika restaurátorok végeztek el.

A Budavári Madonna-szobor a Mátyás-templom múzeumának tartósan kiállított tárgya lesz, péntektől a templom első emeleti kiállítótermében, a királyi oratóriumban egész évben megtekinthető, a templom turisztikai nyitvatartási idejében.

(Forrás: MTI)